Charles Stross: Rhesus chart

Vasta Charles Strossin Rhesus Chart -romaania (2013) lukiessani ymmärsin, että hänen Laundry-sarjansa on aika puhdasta ja jopa kaavamaista viihdekirjallisuutta. Miksi se oli vähän epämieluisakin yllätys? Jos pidän jostakin, täytyykö sen olla suurta taidetta?

Laundry-sarja kertoo brittien tiedustelupalvelun hyvin salaisesta laskennallisen demonologian virastosta, joka on käytännössä cthulhun-torjuntajoukko. Tässä maailmassa magia on matemaattisia algoritmeja ja mahdollista koodata vaikka sovelluksiksi älypuhelimiin. Joskus matemaattisesti lahjakkaat yksilöt saavat yhteyden toismaailmallisiin olentoihin, yleensä luoden yhtä suuren uhan kuin yhteydet Lovecraftin tarinoiden suuriin muinaisiin luovat.

Sarjan aikaisemmat osat ovat pitkälti käsitelleet klassiset lovecraftiaaniset olennot, ja nyt romaanit alkavat laajentaa otusvalikoimaa. Rhesus Chartin lähtökohtana on, että matemaattisin keinoin ja – aluksi näyttää että – vahingossa ryhmä investointipankin data-analyytikkoja muuttuu vampyyreiksi. Ehkä jonkinmoista satiiria on siinä, että ryhmä ei juurikaan muuta toimintatapojaan, vaan määrittelee aivoriihessä uusia tavoitteita ja jakautuu tiimeiksi ottamaan selvää esim. siitä, mistä verta saa kätevästi ja kuinka vampyyrilegendat pitävät paikkansa.

Lopulta romaani on salaliittoineen ja loppurymistelyineen melko tavanomaisen tuntuista jännityskirjallisuutta, mutta kuten jo annoin ymmärtää, sellaisena nautittavaa. Lisäksi täytyy myöntää, että nautin näistä kauhukirjallisista nörttikulisseista huomattavasti enemmän kuin aseteknologiafetisistisestä jännityskirjallisuudesta.

Olen lukenut viime vuosina muutamaa tällaista selvästi viihteellistä genrekirjallisuussarjaa – mieleen muistuvat Laundryn lisäksi ainakin Liz Williamsin Rikoskomisario Chen -sarja ja Justina Robsonin Kvanttipainovoima-sarja. Näistä viimeksi mainittu oli itselleni aikamoista pakkopullaa. Kun sitä vertailee kahteen muuhun sarjaan, ero on ehkä miljöön rakentamisessa. Kvanttipainovoimassa on heitetty samaan seokseen kaikenlaiset mytologiat ja tieteiskirjalliset ainekset sekä maailman salattu historia siinä missä muut ovat johdonmukaisempia kokonaisuuksia. Williamsin Chen-kirjat ottavat lähtökohdakseen meidän maailmamme, ja vaikka eri uskonnot ovatkin totta, pitää johdonmukaisuutta yllä keskittymällä seikkailuihin kiinalaisessa henkilömaailmassa.

Laundry pysyy ainakin periaatteessa kasassa niin kauan kuin yliluonnolliset uhat voi näennäisuskottavasti selittää komputationaalisen magian kehikossa. Seuraavissa osissa mukaan tulevat ilmeisesti haltijat – katsotaan kestääkö maailman sisäinen logiikka sen.

Kategoria(t): jännityskirjallisuus Avainsana(t): , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *