Leavings-tarinoiden tarina

Blogin Leavings-tarinoiden sarja on nyt tiettävästi päätöksessään. Se sai innoituksensa Timo Kalevi Forssin Gösta Sundqvist -elämäkerrasta. Tällä elämäkerralla on ansionsa, mutta niiden tarkastelua ovat viivyttäneet teoksen puutteet. Niin ikävää kuin se onkin,  oli omien Leavings-tarinoideni tarkoitus olla osittain esitys contra Forss, eli osoittaa elämäkerturin olevan väärässä. Faktoista ja elämäntapahtumista ei voi tietenkään alkaa kiistellä – hän oli väärässä monista lauluista.

Forss pyrki kunnianhimoisesti sanomaan jotakin jokaisesta Leevi and the Leavingsin levyttämästä kappaleesta elämäkerrassa tai Svart Recorsin vinyylijulkaisujen sisäkansissa. On selvää, ettei kovin kummoisiin nyansseihin silloin voi uppoutua. Elämäkerran tarkoitus on toisaalla. Halusin osaksi avata Gösta Sundqvistin tekstien rikkautta albumi kerrallaan, ja osaksi näyttää muutaman rivin arvioiden joskus hukkaavan tämän rikkauden.

Jostain syystä ensilevyn ”Enää ei olla niin kuin ennen” ei ole kirvoittanut elämäkerturia kommentteihin. Itsekin päädyin olemaan sitä mieltä, että se on tekstinä kiinnostava lähinnä suhteessa myöhempiin samaa teemaa kehitteleviin. Seuraavan albumin ”Älä itke Baby Jane” päättyy kuulemma siihen, että päähenkilö hyppää parvekkeelta – mutta hyppääkö muualla kuin kertojen mielikuvituksessa, jossa satujen elementit pyörivät muutenkin? ”En tahdo sinua enää” näyttäytyy kansiteksteissä hyytävänä erokuvauksena, eikä siitä oikeastaan voi olla eri mieltä. Neljännen albumin ”Ihmeiden kaupungin” puolestaan voi perustellusti katsoa olevan kaikkea muuta kuin ”rehentelevä kuvaus härmäläisen seksituristin rintaliivienaukomisreissusta Bangkokissa naistenkaadoista ympäri maailmaa.”

Seuraavan levyn eli vuonna 1986 ilmestyneen Perjantai 14. päivän tekstit puolestaan olivat konstailemattomia samalla tavalla kuin debyyttialbumin. Sen tarinoista on vaikea olla eri mieltä Forssin kanssa. On totta että seuraajalla olleessa hitissä ”Rin Tin Tin” haikailtiin menneen rakkauden perään, mutta aivan siihen tarina ei pelkisty. Sen sijaan Musiikkiluokan mestariteoksen ”Isojen tyttöjen yö” aiheena on ihan muu kuin seksi ja reiden silittely talvikintailla.

Teema-albumilla oleva ”Jouluksi mummolaan” on niin raadollinen, ettei se tarvitse monimutkaisia tulkintoja. ”Mirandasta” oli sen hienon hämyisyyden vuoksi kummankaan ehkä vaikea sanoa paljon. Elämäkerturi ei vähäisessä tilassa saa sidottua kappaleen ”Pohjoisen taivaan alla” esittämiä tarinoita kokonaisuudeksi niin kuin se ehkä olisi ollut mahdollista. Siitä ei voi olla eri mieltä, että ”Kyykyssä” kertoo ”juomisesta, ikääntymisestä, mokaamisesta ja nälvimisestä.”

1990-luvun loppua kohti Sundqvistin tarinoiden kerroksellisuus väheni, ja pitkälti ”Tuhlaajapoika” on sitä miltä vaikuttaakin. Kerran elämässä -albumin nimikappale kertoo Forssin mukaan ”tavallisen takkuisen tarinan Anninasta” maalaten lyhyessä ajassa koko elämän kaaren. Minun täytyy olla samaa mieltä. ”Goan arkin” tarinaa ei elämäkerrassa tai levynkansiteksteissä juuri pohdita – mutta asettamalla sen rinnakkain muiden tekstien kanssa se saa ymmärrettävämpiä ulottuvuuksia. ”Taivas on Taunuksen takapenkillä” lienee taas enimmäkseen selkeä tarina, mutta senkin voi katsoa leikittelevän abstraktilla ja konkreettisella. Kuitenkin kun viimeisen albumin kappaleessa ”Matkalla omiin hautajaisiin” kertoja pyytää, ettei ex-vaimo heittäisi tämän kamoja roskikseen, on lauseessa paljon muutakin kuin ruikutus.

Tämän merkinnän tai koko sarja ei ole tarkoitus ottaa mitään pois elämäkerturi Forssilta. Onhan epäreilua, että valitsen monikerroksisimmat tarinat ja totean, että niiden koko rikkautta ei tuotu esille muutamassa käytettävissä olleessa rivissä. Lyhyet ja välillä olennaisesta ohi osuneet kuvaukset olivat mitä parhain innoittaja näiden tarinoiden avaamiseen. Toivottavasti se on rikastanut lukijoiden elämää samalla tavalla kuin Forssin kirjoittama elämäkerta on voinut tehdä.

Kategoria(t): laululyriikka Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *