Keltainen kirjast0 290: Kimalaisen mettä

Kimalaisen mettä on Torgny Lindgrenin ensimmäinen teos Keltaisessa kirjastossa. Se on lyhyt romaani, mutta se on juuri sen mittainen kuin sen tarvitseekin olla.

Joskus voi tuntua, että romaanin tarina on vain yksi mahdollinen tarina sen laajemmassa miljöössä. Tietenkin se on epätotta siinä mielessä, että useimmiten tätä laajempaa miljöötä ei olisi, jos kirjoittaja ei olisi päättänyt kirjoittaa sinne tiettyä tarinaa. Se miljöö on kuin kulissi: viittaa johonkin suurempaan, mutta ei ole samalla tavalla totta kuin itse tarina, jota varten se on olemassa.

Kimalaisen meden koko pieni universumi on tehty vain sen tarinaa varten. Kaikki, millä on väliä, tiivistyy kahteen veljekseen, joista kumpikin on päättänyt kuolemansairaana elää toista pidempään, heidän taloihinsa, ja pienellä paikkakunnalla vierailevaan tutkijaan, joka jää lumen vuoksi jumiin veljesten minimaailmankaikkeuteen.

Kaikki on toisiaan enää tapaamattomien veljesten kamppailua varten rakennettua: He näkevät, jos toisen talon piipusta nousee savu, joka kertoo veljen olevan yhä elossa. Heidän talojensa välillä kulkee kissa, joka on toiselle uros ja toiselle naaras. Veljesten muistot muun muassa heidän jotenkin jakamastaan naisesta ja pojasta ovat samankaltaiset mutta eivät samat.

Koko tarina – ja koko maailmankaikkeus – koostuu veljeksistä ja heidän suhteestaan toisiinsa. Tutkija kulkee heidän talojensa välillä ja välittää siten kaiken myös lukijalle.

Tarina on se, mitä tapahtuu kahden talon välillä ja sisällä sekä niiden asukkaiden muistoissa, ja se on samalla kaikki mitä tuossa maailmassa on ja edes voi olla olemassa.

Kategoriat: Keltainen kirjasto | Avainsanoina , , | Jätä kommentti

Ray Bradbury: Tulta ja jäätä

Ray Bradbury ei kirjoita vain tarinoita. Hän kirjoittaa maailmoja. Kaiken huipuksi hän kirjoittaa maailmansa novelleissa.

Maailmanrakentaminen (worldbuilding) on TV Tropesin mukaan kuvitteellisen universumin luomisen prosessi, jossa tarinan miljöölle kehitellään yksityiskohtia muusta syystä kuin juuri meneillään olevan tarinan tarpeisiin. Tällaisesta hyviä esimerkkejä ovat monet tieteis- ja fantasiakirjallisuuden merkkiteokset, joilla on sellaiset maailmansisäiset historiansa, kielensä ja poliittiset järjestelmänsä, että niitä voisi tutkia melkein kuin meidän maailmalle yhteisöjä ja yhteiskuntia. Varsin pitkälle edennyttä maailman rakentamista voi tarkastella esimerkiksi Ursula K. LeGuinin Maameren tarinoissa, Terry Pratchettin Kiekkomaailmassa, Frank Herbertin Dyynissä ja tietenkin J. R. R. Tolkien Tarussa sormusten herrasta – siis kaikessa sen materiaalissa, ei vain sen tunnetuimmassa romaanissa. Tuoreempia esimerkkejä ovat Alastair Reynoldsin Ilmestysten avaruuden maailma historioineen ja tulevaisuuksineen sekä N. K. Jemisin Murtunut maailma -trilogia.

Jos ollaan tarkkoja, Ray Bradburyn tarinat eivät kuitenkaan sisällä tällaista maailmanrakentamista. Miten ne voisivatkaan, kun ovat harvoin edes monikymmensivuisia? Silti tuntuu, että hän näissä kymmenissä sivuissaan tai ihan vain muutamissa lauseissa antaa lukijalle välineet kuvitella vaikka mitä silmien edessä olevien tarinoiden maailmoista.

Tulta ja jäätä -novellikokoelmassa on tästä monta hyvää esimerkkiä. Ajatellaan vaikkapa kahdentoista sivun tarinaa ”Rangaistus ilman rikosta”. Mies tilaa täysin vaimonsa näköisen ja oloisen robotin tai muun keinotekoisen elämänmuodon ja murhaa sen, paljastuu ja saa rangaistuksen. Mitä kaikkea tämän tarinan maailmassa onkaan, jotta moinen on mahdollista ja niin tavanomaista, että asiasta on lakeja?

Entäpä kolmentoista sivun ”Aikamatkaaja”: tarinassa valmistaudutaan maailman ensimmäisen ja ainoan aikamatkan juhlintaan. Sitten paljastuukin, että se oli huijausta ja aikamatkaajaksi itseään väittänyt olikin vain väärentänyt todisteet matkastaan mutta saanut samalla aikoinaan epätoivoon vajonneen ihmiskunnan tähyilemään kohti parempaa jo vähän lupailtua tulevaisuutta ja lopulta rakentamaan itselleen liki ihanteellisen maailman, jossa tarinassa elettiin. Näin se novellin lopuksi ilmaistaan, kun häkeltynyt toimittaja palaa haastattelemasta juuri tyytyväisenä menehtynyttä aikamatkaajaa:

Hissin ovet avautuivat, hän astui sisään ja ovet sulkeutuivat. Hissi hurisi kuin toinen aikakone ja vei hänet tyrmistyneeseen maailmaan, odottavaan maailmaan, nosti hänen valoisella mantereella, tulevaisuuden maahan, ihmeelliselle ja selviävälle planeetalle…

Jonka yksi mies oli luonut yhdellä valheella.

(suom. Hanni Salovaara)

Kategoriat: tieteiskirjallisuus | Avainsanoina , , , , , , , , , , , , , , , , | Jätä kommentti

Keltainen kirjasto #289: Sokerikuja

Kuinka paljon voi muuttua kolmen sukupolven aikana? Ilmeisesti kokonainen maailma. Naguib Mahfouzin Kairo-trilogia päättyy Sokerikujan myötä. Millaisen tarinan kertoikaan kolmas romaani ja millaisen koko kolmikko?

Ensimmäisen osan lukemisen jälkeen vaikutelmani oli, että teoksessa oli kaksi tarinaa: taustalla uudistuva ja itsenäistyvästä Egyptistä ja etualalla kauppias Sayyid, joka ei aio uudistua, ja hänen perheensä, joka väistämättä muuttuu esimerkiksi lasten kasvaessa. Jäin hieman kaipaamaan tarinaan varsinaista konfliktia – jännitettä kirjoittaja siihen toki rakensi, mutta ensimmäisen romaanin tarinassa se ei vielä kärjistynyt niin, että tarina olisi tuntunut kokonaiselta.

Keskimmäisessä osassa uudistumisen jännitteet eri tasoilla olivat edelleen mukana, mutta huomio oli voimakkaammin ihmisten sisäisissä konflikteissa kuin ihmisten välisissä ja ihmisten ja yhteiskunnan välisessä. Kauppias Sayyidia aktiivisemmassa roolissa olivat hänen aikuistuvat lapsensa, jotka lähestyvät voimiensa huippua samalla kun heidän isänsä itsevaltainen ote alkaa kirvota. Vaikka tarinassa keskitytäänkin kuvaamaan ihmisten sisäisiä maailoja ja heidän suhteitaan omiin muodostuviin tarinoihinsa enemmän kuin aikaisemmin, konfliktien taustat ovat yhä selvästi muuttuvassa maailmassa ja muuttuvissa yhteisöissä.

Kolmas osaa jatkaa keskimmäisen linjoilla. Siinä tuodaan mukaan Sayydin lapsenlapset aktiivisempina toimijoina, mutta keskeinen osa tarinasta on hänen lapsensa Kamalin kamppailu itsensä kanssa. Perheensä aikaisempi itsevaltias Sayyid on jo luopunut vallastaan mutta joutuu luopumaan myös toimintakyvystään ja lopulta elämästään.

Taustalla ollut Egyptin tarina kertoo itsenäistymisestä, kansallistunteesta, uhmasta. Samalla se antoi syitä myös ihmisten sisäisiin konflikteihin sekä ihmisten konflikteihin yhteisöjensä ja yhteiskunnan kanssa. Sokerikujassa tästä on osoituksena perheen nuorimman sukupolven poikien tarinat: yhdestä tulee vaikutusvaltainen virkamies, kaksi muuta päätyvät teoksen lopussa vangeiksi yhden kuuluessa kommunisteihin ja toisen radikaaliin muslimiveljeskuntaan. Muuttunut Egypti tarjoaa siis erilaisia tarinoita elettäväksi – ehkä useammanlaisia kuin ennen – mutta kaikki niistä eivät edelleenkään ole yhtä helppoja tai yhtä arvostettuja. Toiset tarinat ovat helpommin tragedioita – ainakin vuosisadan alussa ja keskellä toista maailmansotaa.

Sayydin tarina hahmottuu Sokerikujan myötä tarinaksi luopumisesta. Hänen itsevaltiutensa kestää lopulta lyhyen ajan – tarinan sisällä toki vuosikymmeniä, mutta koko trilogiassa tuskin yhtä osaa. Hänen poikansa Kamalin tarina puolestaan kertoo idealismista, sopeutumisesta ja lopulta jonkinlaisesta luopumisesta. Kamalin tarinassa tärkeäksi nousee paitsi ajan huomaamaton kuluminen ja ihanteiden toteutumattomuus mutta myös hänen nuoruutensa rakastetun perheen tarina. Viimeksi mainittu osoittaa voimakkaasti sen, kuinka merkitykset muuttuvat kuluneen ja kulutetun elämän myötä. Kamalin aikoineen torjunut äärimmäisen ihastumisen kohde ei herätä kunnolla enää mitään tunnetta, ja Kamalin on ehkä vaikea tunnistaa itseään samaksi aikoinaan ihastuneeksi ihmiseksi.

Ironista onkin, kun Kamalin ystävä aikaisemmilta vuosilta – nuoruuden palvonnan kohteen veli – toteaa Kamalille tämän olevan onnellinen ja saanut nähdä nuoruutensa haaveiden toteutuvan. Kamalin tarina näyttäytyy voi siis näyttäytyi ulospäin kovin toisenlaisena kuin hänelle itselleen, vaikka osa kommenteista kumpuaisikin kohteliaisuudesta.

Koko trilogian tarina tuntuu päättyvän ahdistukseen ja epätietoisuuteen toiveikkuuden sijaan. En tiedä, oliko se kirjoittajan pyrkimys. Ensimmäisen osan jälkeen kirjoitin näin: ”Mittava sivumäärä kuluu loppuun, mutta kunnon konfliktia ei tule. Elämässä se tietenkin voi olla näin, mutta entä romaanin tarinassa?” Nyt arvioisin, että näitä kunnon konfliktejakin tuli, mutta ehkä teoskolmikon kantavat konfliktit olivat avainkohtausten sijaan koko kudelmassa.

Kategoriat: Keltainen kirjasto | Avainsanoina , , , , , | Jätä kommentti

Keltainen kirjasto #288: Rock Springs

Richard Fordin ensimmäinen teos Keltaisessa kirjastossa eli pienoisromaani Roihu on todella intensiivinen tarina. Sittemmin sarjassa ilmestyi Fordin novellikokoelma Rock Springs ja mietin, kuinka kiihkeän kokonaisuuden äärellä nyt ollaan.

Kymmenen novellin kokoelma on kuitenkin todella vähäeleinen. Jokaisessa on tarina – ne eivät ole vain tunnelmointia. Asiat kuitenkin tapahtuvat todella vähäeleisesti eikä kaikkian elämät muuttavia dramaattisia käänteitä oikeastaan ole. Ainakin päällisin puolin henkilöiden arki enimmäkseen jatkaa kulkuaan samalla tavalla kuin ennenkin.

Fordin novellien hahmot ovat usein tulossa jostain ja menossa jonnekin. Heidän tarinansa ovat siis kesken. Usein ne myös jäävät kesken – ainakin lukijan näkökulmasta – kun he taas lähtevät jonnekin, jos ylipäätään edes kunnolla pysähtyivät lukijan eteen.

On hyvin mielenkiintoista lukea näitä tarinoita Roihun intensiteetti mielessäni. En erityisesti kaipaa sitä eikä erilainen kiihkeys tee Rock Springsin tarinoista mitenkään Roihua huonompia – erilaisia vain – mutta ensivaikutelmaa on vaikea karkoittaa mielestään. Vaikka kokoelman henkilöt ovat vähän eksyksissä vähäeleisiin tarinoihin saapuessaan, heillä on jokin tulevaisuus, kun he jatkavat matkaansa lukijan ohi. He eivät kuitenkaan tule ja lähde roihuten, vaan käyvät näyttämöllä ja poistuvat hämärään.

Kategoriat: Keltainen kirjasto | Avainsanoina , , , | Jätä kommentti

Clark Ashton Smith: Zothique

Clark Ashton Smithin enimmäkseen 1930-luvulla kirjoittamassa Zothique-sarjassa ollaan Maapallon ja ihmiskunnan viimeisissä ajoissa. Tarinat eivät sijoitu keskelle tuhoisaa katastrofia eikä ihmiskunta varsinaisesti taistele olemassaolostaan. Kysymys on enemmän pois hiipumisesta kuin dramaattisesta lopusta.

Kuten Smith kertojana alustaa ensimmäisessä novellissa eli ”Manaajien valtakunnassa”:

Mmatmuorin ja Sodosman taru on saava alkunsa vasta maanpiirin myöhäsimpinä kiertoina, kun kulta-ajan auvoisat tarut on unhoitettu. Monta aikakautta on nukkuva pois ennen kuin se kerrotaan: merten pohjat uppoavat ja uudet mantereet sikiävät. Ehkäpä se niinä päivinä harhauttaa hetkiseksi kuolevaa rotua synkeästä väsymyksestään, toivottomuudestaan kaikkea paitsi kadotusta kohtaan. Kerron tarinan kuten sitä kerrotaan Zothiquessa, viimeisellä mantereella, himmenevän auringon ja suruisten taivaitten alla, jossa tähdet loistavat kauheata kirkkauttaan jo ennen illan hämärää.

(suom. Eero Nurmi)

Komea lähtökohta.

Toisaalta kokoelma Zothique, johon kaikki Smithin kirjoittamat viimeisen mantereen tarinat on koottu, ei kerro mitään erityistä tarinaa. Kuinka se voisikaan – tai miten sen tarvitsisi? Ihmiskunta, kuten planeettansakin, kuihtuu pois. Kokoelman toimittanut M. J. Tuominen on liittänyt mukaan tarinoiden ehdotetun kronologian, mutta sillä ei mielestäni ole merkitystä itse lukemisen kannalta. Kun eletään loppua ilman että loppu ehtii varsinaisesti tulla, ja kaikki nautinto ja saavutukset ovat hauraampia ja lyhytkestoisempia kuin parhaina aikoina, ei tarina edes voi edetä kunnolla.

Se ei ollenkaan haittaa. Kokonaisuus on loputonta nykyhetkeä kaikkien tapahtumien lopussa.

Asetelmaa on helppo verrata esimerkiksi Michael Moorcockin Viimeisten aikojen valtiaat -sarjaan. Sen alussa liki kaikkivoipaiset viimeiset ihmiset elivät loputtomissa mutta tylsissä nautinnoissa – kaikki toistui eikä tarina voinut edetä ennen kuin yksi heistä astui ulos paratiisistaan. Myöskään Zothiquessa tarina ei voi edetä, mutta ei ollakaan kaikkivoipaisia paratiisissa – ellei sitten hetken tunnu siltä nekromantikkona kuolleiden kaupungissa kalmojen palveltavana – eikä tilanteesta voi mitenkään lähteä.

Onneksi lukija voi sulkea kirjan kannet ja jatkaa tarinaansa.

Kategoriat: tieteiskirjallisuus | Avainsanoina , , , | Jätä kommentti

Keltainen kirjasto #287: Julkisia salaisuuksia

Alice Munron kahdeksan novellin kokoelma Julkisia salaisuuksia koostuu kahdeksasta kertomuksesta, jotka tavalla tai toisella pyörivät saman kanadalaiskylän ympärillä. Ne eivät kuitenkaan kunnolla muodosta edes hatarasti yhtenäistä tarinaa.

Jokin muukin niitä kuitenkin yhdistää kuin kylä. Useimmissa novelleissa keskeistä on, että jotakin jää hämärän peittoon tai epäselväksi. Jos hämärä ei tavoita lukijaa, niin jokun keskeisen henkilön kuitenkin. Nämä eivät ole mysteereitä, joiden menestyksekkäästä ratkaisusta riippuisi lukijan nautinto.

Nämä tarinat ovat oikeastaan olemassa vain, jos jokin on hämärää tai salaista. Muuten niissä ei ole mainittavaa jännitettä, vaan lähinnä arkisia tapahtumia. Tarinahan ei voi olla kiinnostava ilman jonkinlaista jännitettä – siksi päiväkirjassakin kannattaa esittää jännitteisiä askarrutuksia.

Hmm. Nyt minusta tuntuu, että olen pitkälti jättämässä kokoelman tarinoita salaisuuksiksi. Olkoon niin.

Kategoriat: Keltainen kirjasto | Avainsanoina , , | Jätä kommentti

Keltainen kirjasto #286: Yksinäinen

En tiedä, kuinka hyvin tarinoita voi verrata musiikkiin. Musiikissa kuitenkin on varmasti tempo. Se kuvaa esitettävän teoksen nopeutta, ja se voi vaihdella esityksen eri vaiheissa.

Tekisi mieli sanoa, että myös kirjoitetussa tarinassa – esimerkiksi romaanissa – voi olla tempo. En kuitenkaan heti keksi sille samanlaista helposti ymmärrettävää mittaustapaa kuin musiikin ”iskut minuutissa”.

Yksilöitävien tarinaan vaikuttavien tapahtumien määrä per kymmenen sivua?

Käänteitä yhdessä luvussa?

Lukujen pituus?

Jos pitäisi kuvata Bernardo Atxagan romaania Yksinäinen tempon avulla, sanoisin tarinan olevan pitkään viipyilevä – ehkä adagio. Entinen terroristi (vai vapaustaistelija?), Carlokseksi kutsuttu mies, valmistelee, piilottelee, huolehtii, vikittelee – mutta ei tavalla, joka ainakaan ensimmäistä kertaa lukiessa tuntuisi edistävän tulevia tapahtumia.

Loppupuolella, teoksen viimeisillä kymmenillä sivuilla, tempo tuntuu olevan allegro. Tapahtumat alkavat vyöryä eteenpäin eikä ole selvää, onko kukaan kunnolla tahtipuikossa – paitsi ehkä kirjailija, mikä tietenkin on tärkeintä. Itse asiassa Carlos laskee tapahtumia kuvatessa lukuja alaspäin, ja ennen näitä loppukäänteitä ei laskeminen käynnisty.

Loppuhuipennuksen jälkeen tarinasta katoaa selkeä tempo katoaa, mutta sen kokemuksen kuvaaminen musiikkitermein vaatisi lisää käsitteitä. Päähenkilön mielenmaiseman rinnalle kuitenkin sopii tällainen tarinankuljetuksen hajoaminen: tarpeellinen on tehty, tarina on päätöksessä, teos soiteltu – sen voi lopettaa seinään, hajottaa eri rytmeihin tai polyfoniaan tai antaa vähitellen haipua hiljaisuuteen sen mukaan, mikä palvelee kokonaisuutta parhaiten.

Ehkä on sopivaa, että tarinassakin terroriteon jälkeen tulee sekavuutta harmonian sijaan.

Kategoriat: Keltainen kirjasto | Avainsanoina , , , | Jätä kommentti

Ajatuksia uudesta Frasier-sarjasta

En ole katsonut Cheers-televisiosarjaa joitakin lukuun ottamatta joitakin kohtauskokoelmia. Frasieria sen sijaan katsoin nuorena, vaikka en erityisesti pyrkinyt näkemään jokaista jaksoa. Muutama vuosi sitten aloin katsoa Frasieria alusta loppuun, ja onnistuinkin siinä. Nyttemmin olen nähnyt myös vuonna 2023 ilmestyneen jatko-osasarjan ensimmäisen kauden.

Enimmäkseen surullinen tapaushan se oli. Sitä se ei ollut traagisten taustojen vuoksi – Frasierin isä oli kuollut, samoin Frasierin pojan tärkeä ystävä ja työtoveri, jonka tyttöystävä on jäänyt lapsen kanssa yksin. Surullinen tapaus sarja on siksi, että se on turha, välillä aika huono, ja kohtelee hahmojaan oudosti.

Valitettavasti vaikuttaa siltä, että hahmona Frasier on nyt jonkinlainen vanhan miehen voimafantasia. Hän on harvoin kokonaan väärässä, ei saa elitismissään kunnolla nenilleen, ja voi ilmeisesti lähes rajattomalla omaisuudellaan tehdä mitä tahansa. Hän on kuuluisampi kuin edellisessä sarjassa ja enimmäkseen sivuhenkilöt ihailevat häntä. Ei rahaa puuttunut ennenkään: hän sai ostettua vaikka ravintolan, jos juoni sitä vaati, mutta se johti hybriksen kautta jonkinlaiseen nöyrtymiseen, vaikka hahmon perusluonne ei muuttunutkaan.

Sen lisäksi sarjassa on asioita, joissa ei ole järkeä. Miksi Harvardin psykologian laitos esimerkiksi on täynnä psykiatreja? Vaikka se olisi psykiatrian laitos, Frasierilla ei olisi siellä mitään roolia. Selitykset asiantilalle ovat hyvin puolivillaisia ja ne unohdetaan nopeasti.

Toisaalta perusasetelma on mielenkiintoinen: Frasier joutuu hakemaan rooliaan poikansa kanssa kun pojasta ei tullutkaan sellaista kuin hän oli toivonut ja kun he eivät oikein ymmärrä toisiaan. Sehän on sama asetelma kuin aikaisemmassa sarjassa mutta niin, että Frasier on nyt ymmärtämättönän vanhemman asemassa.

Tämä olisi ollut parempi sarja, jos se olisi keskittynyt Frasierin poikaan ja tämän kämppäkaveriin Eveen lapsineen. Silloin sarja ei toki olisi kiinnostanut ketään.

Kategoriat: elokuvat ja televisio | Avainsanoina , | Jätä kommentti

Keltainen kirjasto #285: M/T ja kertomus Metsän ihmeestä

”Näin on kerrottu. Totta vai, en tiedä, mutta siitä on kauan ja sekin mikä ei ole totta täytyy todeksi uskoa. Uskotko?”

(suom. Kai Nieminen)

M/T ja kertomus Metsän ihmeestä on Kenzaburō Ōen romaani, jossa vanhat tarinat jollakin tavalla hiipivät niiden kertojien maailmaan. Näin ei kuitenkaan käy ihan ilmeisellä tavalla – esimerkiksi niin, että satuhahmot jotenkin heräisivät henkiin – vaan vaivihkaisemmin.

Alun lainauksen mukaisen kysymyksen esitti kertojahenkilön mummo ennen kuin tyhtyi kertomaan tälle kuulemiaan vanhoja tarinoita. Ne kuvaavat muinaista kylää, jonka perustajista tulee legendojen olentoja ja joka pyrkii pysyttelemään muu maailman saavuttamattomissa.

Ja pojan on pakko vastata ”Uskon!” ennen kuin kertominen alkaa. Kertomusten kuulematta jättäminen ei ole mahdollista, sillä mummo on päättänyt siirtää tarinat pojalle.

Alun lainauksessa on jotakin hyvin tenhoavaa – jotain joka tuntuu hyvin todelta. Totta tai ei, täytyy todeksi uskoa. Sellaisella voi tietenkin olla surulliset seurauksensa. Ei tarvitse paljonkaan seurata julkista keskustelua, niin huomaa kuinka jotkin asiat uskotaan todeksi ryhmäjäsenyyksien ja ideologioiden vuoksi eikä siksi, että ne olisivat perusteltuja väittämiä maailmasta.

Mutta kuten sanonut aikaisemminkin, tarinoiden ei tarvitse olla oikeasti tapahtuneita, jotta ne olisivat tosia tai kertoisivat tosista asioista.

Kategoriat: Keltainen kirjasto | Avainsanoina , , | Jätä kommentti

Keltainen kirjasto #284: Suojelus

Suojelus on Jayne-Anne Phillipsin ensimmäinen teos Keltaisessa kirjastossa. Tällä hetkellä sarhassa on ilmestynyt neljä hänen romaaniaan.

Suojeluksen miljöö on itselleni kovin tuntematon: amerikkalainen tyttöjen kesäleiri 1960-luvulla. Kommunismin möröllä pelotellaan luokkaopetuksessa, mutta lähemmä uhat ovat muuta, ja ne tuntuvat liittyvän kasvuun kohti aikuisuutta.

Suurin osa teoksen mitasta on sellaisten tapahtumien kuvausta, josta minun on vaikea hahmottaa tarinan kehkeytymistä. Asioita kyllä tapahtuu, uhka jotenkin vahvistuu… On mielenterveydeltään järkkynyttä maallikkosarnaajaa ja vankia, leirillä avustavan nuoren miehen synnyttämä lapsuuden ja aikuiseksi kasvamisen jännite, ja sääntöjen vastustamisen ja tovereihin turvautumisen tarve.

Tämä kaikki on vähemmän taianomaista ja lihallisempaa kuin Ray Bradburyn tarinat samasta ikävaiheesta. Epämääräinen uhka on kovin erilainen kuin vaikkapa Bradburyn romaanissa Paha saapuu portin taa, vaikka teemoissa jotain samaa luultavasti onkin.

Jännite purkautuu ja uhka sekä nousee että raukeaa hyvin nopeasti, kun tyttöjoukko joutuu tappamaan leirin keittäjän rikollisen ja väkivaltaisen miehen.

Romaanin päättäminen pian sen jälkeen on tarinan kannalta hyvin mielenkiintoinen ratkaisu. Uhan tuntua on nostettu kauan, ja kun äärimmäinen uhka kohdataan, siitä selviytyminen vie kuitenkin seuraavaan ja koskaan päättymättömään uhkaan: saako joku joskus tietää? Tarina päättyy, ja lukija jää tähän samaan epätietoisuuteen.

Tarina päättyy, mutta kuvitteellisten tyttöjen loppuelämää varjostaa uhka. Onko suojelusta saatavissa mistään, kun se on tähänkin saakka ollut epävarma?

Kategoriat: Keltainen kirjasto | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti